2017-06-25

Om dagen efter, och sedan

Den kommer redan på morgonen, dagen efter, när jag fortfarande ligger i sängen. Den där känslan av hemlöshet. För vad ska jag göra idag? Jag ska ju inte skriva, för jag är ju klar. Så, vad?

Och så fortsätter den. För vad ska jag göra på torpet när vi åker dit i helgen? Jag ska ju inte skriva. Så, vad? (Ok, där försökte jag lura någon - jag skriver ju i princip aldrig när jag befinner mig på torpet.)

Jag tänker att jag ju kunde börja på Alster II. Lite smått så där. Under vissa perioder har ju tanken på att ta itu med just tvåan varit det enda som drivit mig till att skriva klart ettan.* Att få börja på något nytt.

Men så finns ju löftet där, det som jag gav min familj; till den lilla tjonken, underbara:

"Vi ska ha en myssommar."

Och jag ska vara närvarande - den här sommaren ska jag köpa säsongskort till djurparken och vi kommer att hänga där varje dag. Typ. Så jag borde inte skriva, inte fundera alltför mycket. Inte fastna i något som riskerar att göra mig frånvarande.

Men att läsa då? Det borde jag väl kunna? Beta den där högen med både nöjesläsning och det där som jag tänker mig är research, eller snarare idéläsning. För jag är ju inte helt säker på åt vilket håll det lutar åt i Alster II.

Så jag läser, både nöjesläsning och det där som ska ge mig idéer. Och jag blir nöjd - tänker:

Vad jag är bra på att hitta rätt research/idéläsning. Det här var ju precis vad jag behöver. Så det är nog det här jag ska ägna mig åt i nuläget. Läsa, läsa. Och inte skriva, inte ens imorgon.



*ja, och nu ska inte "ettan" och "tvåan" läsas som Alster Del ett och Alster Del två. För Alster I är en helt annan historia än Alster II - det enda som förenar dem är att de är mina skrivprojekt. Samt att Helsingfors nämns (troligtvis) i de båda. Eller åtminstone Finland. (Fast nu när jag skriver det här inser jag hur sugen jag är att sätta igång med att skriva, åtminstone de scener som jag har koll på... fast det går inte... jag har ju lovat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar